Addy XDe Bouw
| |
Na veel rekenen en tekenen is het resultaat een jacht dat 8,92 m lang is, bij een breedte van 2,88 m en dat een diepgang heeft van 1,70 m. Dat is heel iets anders dan de kimkieler Addy die maar 1,18 m diep steekt.
Lengte loopt, dat is nog steeds een belangrijk uitgangspunt bij het ontwerpen van jachten. Hoewel de Addy X, over dek maar 20 cm langer is dan de kimkieler, ziet de ontwerper kans om de waterlijn 80 cm langer te maken.
Er wordt gekozen voor bijna hetzelfde ballastgewicht: 880 kg in plaats van de 900 kg van de Addy. Dat lagere gewicht moet worden gevonden in een lichte en toch heel sterke romp. Dat lukt door gebruik te maken van drie stroken 4 mm okoume hechthout die diagonaal op elkaar worden gelijmd en geniet. Dat brengt het rompgewicht per vierkante meter op slechts 7 kg. Een romp van gewapend polyester weegt 22 kg/m²! Als de romp uiteindelijk klaar is, weegt hij maar 730 kg, tegenover de iets kortere Addy die 1500 kg weegt.
De schotten en spanten worden gezaagd uit 18 mm dik okoume hechthout, dat in grote platen wordt aangeleverd. Nadat de spanten en schotten nauwkeurig staan opgesteld, wordt de huid er in drie lagen tegen aan gebracht met lijm en roestvrijstalen nieten om de stroken op hun plaats te houden tot de lijm is uitgehard. Alle houtwerk dat later van binnen af zichtbaar wordt, en dat is 60% van het hele interieur, wordt al van te voren gelakt, voordat het wordt gemonteerd. Dat scheelt later, bij het afbouwen weer veel tijd.
Onder de romp komt een houten dooskiel, waaraan tegen de onderkant een loden bulbgewicht van 880 kg in de vorm van een gestroomlijnde torpedo, wordt bevestigd. Hoe minder de tuigage weegt, des te minder ballast heb je nodig. Dus wordt gekozen voor een koolstofmast en -giek, gemaakt van een standaard buis, om gewicht te besparen.
De Addy X gaat, nog zonder interieur in seizoen 2016 te water. De koolstofmast blijkt achteraf toch niet zo’n goede beslissin. Bij een van de proefvaarten met redelijke wind, buigt de koolstofmast door en breekt. De mast gaat overboord en raakt gelukkig niemand.
| Voor de stijfheid en belastbaarheid van een mast is de Elasticiteits E-Modulus belangrijk. In de praktijk blijkt de E-modulus veel lager dan de buizenfabrikant heeft opgegeven. Er wordt geen risico meer genomen en de koolstofmast wordt vervangen door een degelijker – maar wel zwaardere – aluminium mast. Tijdens de eerste SW-wedstrijden bij de Alkmaarse Roei- en Zeilvereniging op het Alkmaardermeer wordt de Addy Xtijdens drie dinsdagavondwedstrijden zelfs eenmaal eerste! Bij SW-wedstrijden krijgt elk jacht een handicap die gebaseerd is op de vermoedelijke snelheid. Als je regelmatig wint, dan krijg je een zwaardere handicap, zo wordt de handicap steeds verder verfijnd. Het zijn in dit geval niet alleen de zeileigenschappen van de boot die bepalend zijn, maar ook de kwaliteiten van schipper en bemanning die meetellen in de rating. Je krijgt zo echter wel interessante uitslagen.
Er wordt nog iets handigs bedacht. De giek van koolstof voldoet wel goed en wordt uitgevoerd als rolgiek. Het grootzeil wordt tijdens het strijken om de giek gerold. Dat gaat heel eenvoudig door een lierhendel aan het eind van de giek in een lierbeslag te zetten en zo kan het grootzeil, staand in de kuip, rond de giek worden gedraaid.
In Akersloot wordt bij jachthaven Laamens een geschikte ligplaats gevonden. Behalve op de dinsdagavond, zeilt Henk nu ook regelmatig met Addy een middagje op het Alkmaardermeer.
Het vaarseizoen loopt weer naar zijn eind en in de winter van 2016 wordt het interieur verder afgemaakt in de werkplaats. Intussen worden ook kleine verbeteringen aan de mast en de tuigage aangebracht.
|
Neem contact op | Deel ons!
Partners
Laatste nieuws | Snel naar
Classic Addy
|
Lady Addy
Addy X
Addy XI |